Amsterdam | Gepubliceerd op: 18 april 2017
Pitch
D/DOCK is verantwoordelijk voor het interieurontwerp, projectmanagement en de bouw van de nieuwe 2.200 m2 tellende werkomgeving van de Nederlandse reisbeoordelaar. http://pr.co/p/003759
Amsterdam, 18 April 2017 – Zoover heeft zijn intrek genomen in de karakteristieke voormalige suikerwerkfabriek aan de Nieuwe Looiersdwarsstraat in hartje Amsterdam, waarmee de organisatie een enorme stap maakt in het branden va hun lifestyle en hiermee aantrekkingskracht op IT-talent in de markt. D/DOCK is verantwoordelijk voor het interieurontwerp, projectmanagement en de bouw van de nieuwe 2.200 m2 tellende werkomgeving van de Nederlandse reisbeoordelaar.
Details

Bij de formulering van het designconcept van het nieuwe kantoor koos D/DOCK in 2016 voor een speelse benadering waar vanuit energie, inspiratie en merkbeleving een ontwerp werd gemaakt waarin de focus lag op de medewerkers: Make it personal.
Wie het kantoor binnenstapt voelt meteen waar het hart van de organisatie ligt: reizen, het weer en de community. Het resultaat is een werkomgeving waarbij afstand wordt gedaan van de traditionele kantoorvloer en maakt men als het ware een reis door het kantoor.

Bijzonder aan het interieurontwerp is het hergebruik van bestaand materiaal en meubilair. D/DOCK werkte hiervoor samen met Furnify: een ontwerpcollectief wat second life meubilair dankbaar voorziet van een nieuwe look passend bij de identiteit van Zoover.

De begane grond fungeert als een sociale verzamelplaats in het pand, waar communicatie en interactie centraal staan. De traditionele receptie heeft plaatsgemaakt voor een informele open keuken waar de hostess de gasten en werknemers ontvangt. Hier vindt men het enige koffiepunt, waar medewerkers hun dag beginnen en eindigen: hier ontmoet en inspireert men elkaar.

Het gebied waar het zwaartepunt op samenwerking ligt is de enorme woonkeuken achterin de ruimte waar medewerkers kunnen genieten van een heerlijke en gezonde lunch. Daarnaast vindt men in deze ruimte creatieve en informele vergaderfaciliteiten. Deze ruimte is door openslaande deuren verbonden met de grote tuin, een unicum in de Amsterdamse binnenstad en iedere andere werkomgeving.

“Zoover en Weeronline: twee grote merken, één bedrijf. De gemene deler van deze twee merken is hier de medewerker, waarbij wordt gekeken naar hoe deze een zo persoonlijk mogelijke belevenis kan ervaren vanuit de kernwaarde “creating impact on the lives of people”. De uitwerking hiervan zie je ook intern terugkomen, alles komt hier vanuit de medewerkers zelf. Het is een omgeving die zich aanpast aan de mensen die hem gebruiken”, verteld Irene Snel, Senior Interior Designer bij D/DOCK.

Vanaf de begane grond neemt men via het trappenhuis de monumentale trap, welke fungeert als een verbindend element voor alle vloeren, naar de bovenste verdiepingen.
De weg naar boven laat de brandstory zien op de muren waarin het weer de leidende factor is, een knipoog naar Weeronline. Er is in dit pand veel gewerkt met graphics: allen met een grappige twist, gericht op travel en weer. Je vindt ze overal terug. Zo zijn alle karpetten in het gehele pand voorzien van een pixel art geïnspireerd door wereldwijde gra sche stijlen zoals Aboriginal en Maja art.

De werkomgeving draagt de overall Summer vintage stijl, welke als een lter over het kantoor ligt en ontworpen is aan de hand van termen als vrolijk, speels, authentiek, fun en non-corporate.
Met verschillende settingen is de werkvloer zo gecreëerd, dat iedereen afzonderlijk, maar ook in teams kan werken aan traditionele bureaus en grote robuuste eettafels, afgewisseld met informele huiskamer-achtige zitjes en grappige settingen. Door de grote raampartijen worden de verdiepingen overspoeld met daglicht wat het werken prettig maakt. Verspreid door het gebouw zijn brainstormruimtes en kleine overlegkamers gesitueerd, ingericht als comfortabele hubs.

Een van die ruimtes zijn de re-energize rooms: hier vindt men een podium met kussens, en verschillende spellen, zoals een pingpongtafel. Deze ruimten worden ook gebruikt voor grotere presentaties of workshops, maar in een informele setting. Tevens zijn dit ook de plekken waar medewerkers zichzelf kunnen ‘branden’ en onderling contact tussen de medewerkers weer centraal staat: door het meenemen van souvenirs, persoonlijke fotolijstjes en een landkaart met prikvlaggetjes aan de muur: een verzameling van ‘wie-is-waar’ geweest.

“D/DOCK creëerde een prachtig en inspirerend kantoor. Het heeft een enorme impact op onze interne samenwerking, het welzijn van onze medewerkers en het draagt bij aan het succes bij het vinden van goed personeel. We zijn er erg blij mee”, aldus Philipp Goos, CEO bij Zoover/Weeronline.

Fotografie: Nikolas Margaritis