Brede School Brunssum

Spelenderwijs leren

05 DECEMBER 2016, BRUNSSUM
Amsterdam, 5 december 2016 - De Brede School Brunssum opende begin dit schooljaar haar deuren. De school, gevestigd in de gelijknamige gemeente in Limburg, heeft een oppervlakte van 3600m2 en huisvest twee basisscholen, een peuterspeelzaal, een kinderopvang, een buitenschoolse opvang en twee gymzalen, welke ook door de omliggende buurt gebruikt worden. D/DOCK droeg in de periode 2012 – 2016 de Total Engineering verantwoordelijkheid over het ontwerp van deze school. In opdracht van Weller Wonen ontwikkelde D/DOCK in samenwerking met KOW, Huisman van Muijen en Van de Laar het ontwerp voor deze nieuwbouw.

De ontwerpopgave gaf de kans om een perfecte samenhang tussen interieur en exterieur te ontwerpen, waardoor er optimaal gebruik is gemaakt van de beschikbare ruimte en het design heel specifiek op de wensen van de gebruikers is afgestemd. Hierbij niet de flexibiliteit voor toekomstig gebruik uit het oog verliezend. “De architectuur is zeer compact en past zich goed aan een menselijke schaal, maar ook zeker aan de nieuwsgierigheid van de kinderen”, aldus Francesco Messori, Design Director bij D/DOCK.

D/DOCK’s Learning Environment lag aan de basis van het ontwerp waarin drie lagen van privacy, verschillende lesvormen in het gebouw met elkaar verbinden. De eerste laag is gericht op het borgen van een gevoel van veiligheid van het kind. In de tweede laag is deze veiligheid gecombineerd in een middenzone welke zich net buiten het lokaal bevindt met functionaliteiten als spelen en samen leren. De derde laag is ‘out in the open': de centrale aula van het gebouw, waar iedereen samenkomt. Deze gelaagdheid geeft de kinderen de kans de plek te zoeken die hen op een bepaald moment het best bevalt en hiermee te breken met een belangrijk dogma binnen scholen van een traditionele lessenaar setting. Dit zorgt ervoor dat de lokalen kleiner mogen zijn, omdat in feite het tussengebied ook tot het lesgebied behoort; zelfs de aula in het midden wordt hiervoor gebruikt. De lokalen zijn ingericht met enkel vaste elementen, waarin alle leerspullen opgeborgen kunnen worden. Dit zorgt voor rust in de ruimte, maar voor voor eenheid tussen de lokalen. “Een zacht en vriendelijk landschap met een open sfeer”, merkt Irene Snel op, Senior Interior Designer bij D/DOCK.

De onderbouw wordt gescheiden van de boven/middenbouw met een eigen entree, de peuterspeelzaal en kinderdag opvang hebben een eigen ingang. Dit maakt dat het gebouw geen voor- en achterkant heeft, maar aan alle kanten toegankelijk is. Opvallend zijn de grote hoeveelheden glas in de gevel en in het dak, en de zorgvuldig gekozen type armaturen, die zorgen voor lichte en prettige ruimten.

Om de school een zachte en vriendelijke ruimte te maken, is er veel met organische vormen gewerkt, een herkenbaar signatuur van D/DOCK. Hetzelfde geldt voor het kleurgebruik: in de basis neutraal met zachte warme kleuren, aangevuld met wat speelse kleurvlakken. De materialisatie is anders dan in veel scholen zacht en aanraakbaar gemaakt, zonder de onderhoudsgevoeligheid hierbij te negeren. “We zouden kinderen juist moeten opvoeden en omringen met schoonheid en nuance. Dit waarderen wij als volwassenen ook, dus waarom zou een kind hier geen behoefte aan hebben? Het wordt tijd dat we ze serieus gaan nemen”, merkt Messori op.

“In onze kleurrijke nieuwe, brede school kunnen professionals op een adequate manier samenwerken. Het kind kan zich in de leeftijd van 0 tot 12 jaar onder één dak ontwikkelen van baby tot peuter. Het is een plek waar we de kinderen in deze wijk optimaal onderwijs, optimale zorg en optimale ondersteuning kunnen aanbieden. Het is een belangrijke impuls op weg naar het voortgezet onderwijs. Zowel exterieur als interieur is het gebouw kindvriendelijk en uitdagend. Bij elke officiële plichtpleging gaf men aan dat je duidelijk de samenhang ziet en ook dat er een binnenhuisarchitect goed over alles heeft nagedacht. Wanneer om 8.30 uur ‘s morgens 450 kinderen starten met het lesprogramma, merk je dat het erg rustig is en dat komt door de goede, duurzame isolerende materialen die gebruikt zijn. In dit gebouw kunnen de “21st Century Skills” goed ontwikkeld worden”, aldus Maria Pastoor, Directeur Brede School Brunssum.

Fotografie: ANNE NOOR Fotografie