Een werkplek met de sfeer van een vakantiewoning

268331 @leisure d:dock%20 57 fed374 large 1513677248

Sinds 1 augustus j.l. is de @Leisure Group ingetrokken in het nieuwe hoofdkantoor aan de Meester Treublaan in Amsterdam.

“We wilden een werkomgeving creëren voor onze medewerkers die in de verschillende werkbehoeftes voorziet en ook een geliefde ontmoetingsplaats is voor onze collega’s van andere kantoren. Daarnaast wilden we het duurzame karakter van het pand ook doortrekken naar onze verdieping. We hebben voor D/DOCK gekozen vanwege de kracht en bewezen effecten van hun ‘Healing Office’ aanpak.”

Tobias Wann – CEO @Leisure Group Deze nieuwe inrichting biedt medewerkers een werkplek die voldoet aan de eisen van deze tijd.

Een Healing Office voor de @Leisure Group

De @Leisure Group is één van de toonaangevende online spelers in de Europese markt van vakantiehuizenverhuur en is onder meer actief met de merken Belvilla, Casamundo, DanCenter en Traum-Ferienwohnungen. Vakantiegangers hebben keuze uit meer dan 470.000 accommodaties in 36 landen. De ruim 750 medewerkers, verspreid over Europa, zetten zich iedere dag in om mooie en onvergetelijke momenten te creëren voor gasten, huiseigenaren en partners.

De opdracht: Een werkplek die medewerkers centraal stelt met de sfeer van een vakantiewoning

Creëer een inspirerende omgeving die ruimte biedt voor verschillende werkbehoeftes, fungeert als een ontmoetingsplaats die samenwerken optimaal faciliteert én die past bij de markt waarin de @Leisure Group opereert. Met die opdracht is D/DOCK aan de slag gegaan. @Leisure onderschrijft de D/DOCK visie:

“We geloven dat mensen die goed in hun vel zitten beter in staat zijn het beste uit zichzelf te halen. Daarvoor is het belangrijk om ruimte te bieden aan de uiteenlopende voorkeuren van collega’s, maar ook om te zorgen dat bijvoorbeeld het klimaat en de verlichting zich aanpast aan de situatie van dat moment”.

Tobias Wann – CEO @Leisure Group

Die investering in welzijn stond centraal bij het ontwerp van het nieuwe kantoor in Amsterdam. En de nieuwe werkplek moest dan ook meer bieden dan stijl en comfort.

De @Leisure Group zet zich iedere dag in om mooie en onvergetelijke momenten te creëren voor gasten, huiseigenaren en partners. De online vakantiehuizenverhuurder wilde dat het nieuwe kantoor dat ook uitstraalt en faciliteert. Een positieve omgeving die flexibiliteit biedt om te ontmoeten, groeten, delen en te communiceren en als interactief knooppunt voor verbinding zorgt.

De keuze voor de interieurarchitect viel op D/DOCK en met name op de Healing Offices® werkwijze. Het doel van de Healing Office aanpak is een werkomgeving bieden die de behoeften van de medewerker centraal stelt. Medewerkers die zich goed voelen zijn productiever, minder vaak ziek en uiteindelijk gelukkiger.

D/DOCK aanpak voor de @Leisure Group opdracht

D/DOCK’s ontwerp insteek: wij ontwerpen kantoren meer als vrijetijdsomgevingen, kantoren waar ‘business becomes b-leisure: business leisure’.

“@Leisure vroeg om een werkplek die aanvoelt als een vakantiewoning, een plek waar je je prettig voelt. Waar je geluk ervaart, net als op vakantie, ongeacht het seizoen. Daarom wilden we een kantoorruimte ontwerpen die de verschillende seizoenen terug laat komen, elk ontworpen met een andere functie of voor een andere activiteit. Het kantoor is sterk gekenmerkt door de sfeer van de 4 seizoenen.”

“Het nieuwe kantoor is een visitekaartje voor wie @Leisure is en waar het bedrijf voor staat. En dat zie je ook terug in het ontwerp. Ons concept omvat ontwerpen voor verschillende werktypologieën; communicatie, concentratie, creatie en contemplatie. Hierbij streefden we ernaar om buiten de kaders van een conventioneel kantoor te treden. Een kantoor dat comfortabel is, de flexibiliteit biedt om te werken waar je wilt en je letterlijk energie geeft. “

Lily Lee (D/DOCK Designer)

Hierdoor kent het kantoor o.a.

• Een huiselijk gedeelte waar mensen samenkomen in een grote keuken en een eet- en overlegtafel in voorjaarssferen.

• Het theater is de plek waar de verbinding met medewerkers gebeurt: niet alleen in de ruimte zelf waar interne meetings gehouden worden, maar ook direct de verbinding gelegd kan worden met andere kantoren.

• De “project room” is door de ligging heel licht en in combinatie met de speciaal ontworpen banken en lente thema’s een plek die energie geeft: ideaal voor teams om samen te werken aan projecten of voor workshops.

• Een stilteruimte annex bibliotheek in een winterthema. Knus en stil, geschikt om je te focussen.

• Drie staande werkplekken in de seizoenen zomer, herfst en winter waar gebeld kan worden, zonder dat je andere collega’s hierbij stoort.

• Twee kleinere discussieruimtes in een zomerse sfeer ter bevordering van de creativiteit.

• Een elegante winter-boardroom met een ski-setting voor een rustige overlegsfeer.

Reactie van @Leisure op het nieuwe kantoor

“D/DOCK heeft geweldig werk verricht. We hebben nu een prachtige, aansprekende en motiverende werkplek. En dat netjes binnen de deadline. Ik heb zoveel “aah’s”, “ooh’s” en “wow’s” gehoord in de afgelopen tijd, ik denk dat dat wel voor zich spreekt. Mijn complimenten!” “Een seizoen is niet gewoon een thema of kleurenschema, het zet datgene wat we willen doen ook echt in de juiste energie en sfeer. Daarnaast past het binnen het duurzame karakter van het pand dat we dit in onze inrichting ook terug laten komen. Naast initiatieven zoals verlichting die automatisch uitgaat als niemand zich in de ruimte bevindt, hebben we ook voor de Furnify-aanpak kozen. Waarom zouden we voor het gehele kantoor nieuw meubilair aanschaffen als er prachtige designklassiekers beschikbaar zijn en we tegelijkertijd bijdragen aan circulaire economie waarin meubels een tweede leven krijgen? We hebben nu een stoel van Artifort en meubelstukken van Palau die het interieur extra bijzonder maken.”

Tobias Wann, CEO, @Leisure Group

Project foto's